0.9 C
Dushanbe
Хона блог саҳифа 582

Марзи Тоҷикистон бо Узбекистон ҳамоно баста боқӣ мемонад

0
Сурат: litetrip.ru

Вазорати корҳои хориҷии Тоҷикистон хабар додааст, ки то имрӯз ҳеҷ тасмиме аз ҷониби Ситоди ҷуҳуриявии мубориза бо каронавирус дар Тоҷикистон, дар мавриди боз гардидани марзҳо байни Тоҷикистону Узбекистон гирифта нашудааст.

Дар ин ибора хабаргузории “Asia-Plus” бо такя ба манбааш аз ин ниҳод хабар медиҳад.

Манбаъ гуфтааст:

“Мо ҳамагӣ, дирӯз иттилоияи расмиро аз Узбекситон, ки ҳадаф доранд марзро боз кунанд, дарёфт кардем. Мо мактбуро ба Ситоди ҷумҳурявии пешгирӣ аз паҳншавии коронавирус равон кардем. То ҳол  посухи ситодро нагирифтаем”.

Дар идома иброз доштааст, ки  тасмим аз ҷониби Ситоди ҷумҳуриявӣ аст, зеро шароити ворид ва хориҷ гардидани шаҳрвандонро дар марзҳо онҳо муайян мекунанд ва маҳдудиятҳоро ҷорӣ менамояед.

Рӯзи 1 октябр Ҷумҳурии Узбекистон марзҳояшро бо шароит ва талаботи беҳдоштӣ бо ҳамаи кишварҳо кушод.

Ҳамчунин дар гузаргоҳи марзии “Дӯстӣ” ба “Asia-Plus” гуфтаанд, танҳо шумори хеле ками одамон марзро гузаштаанд.

Ба гуфтаи манбаи “Asia-Plus” аз гузаргоҳи “Дӯстӣ”

“Ба Узбекистон ҳамагӣ чанд нафарро ба далели ҳаводисе, ки дар хонаводаашон иттифоқ уфтодааст иҷозаи вуруд додаанд. Ба Тоҷикистон бошад автобуси ҳомили донишҷӯёни узбекистоние, ки дар донишгоҳу донишкадаҳои мо мехонанд, ворид шуд”.

Ҳамчунин дар гузаргоҳи марзӣ гуфтаанд, марзҳо кушодаанд, вале баъди 11 октябр, баъди интихоботи президетии Тоҷикистон сокинон бемонеа метавонанд равуо кунанд.

Хабарнигорони Радиои Озодӣ низ аз чанд гузаргоҳои марзӣ гузориш доданд, ки марзро танҳо шаҳрвандоне убур карда метавонанд, ки бо шаҳрвандони  Узбекистон ақди никоҳ дошта бошанд, ё  шаҳрвандони Тоҷикистон, ки дар Узбекистон қарор доранд, метавонанд озодона ба кишвар баргарданд.

Барои мошинҳои боркаши дорои рақамҳои Русия низ убури мар иҷозат будааст. Агар ронанда шаҳрвандии Тоҷикистонро дошта бошад, метаовнад ба Тоҷикистон ворид шавад.

Чанде қабл Ситоди мубориза бо каронавируси Узбекистон шарти ворид шудан ба ин кишварро эълон карда буд, нафароне, ки аз Тоҷикистон ба ин кишвар ворид мешаванд, аз “минтақаи сурх” буда бояд, бо худ маълумотнома то 72 соат пеш дар мавриди надоштани бемории каронавирус дота бошанд, илова бар ин, 14 рӯз ба қартина фаро гирифта мешаванд. Дар сурати надоштани маълумотнома дар ташхисгоҳҳои марзӣ аз ҳисоби худ, аз ташхис мегузаранд, ки маблағаш 20 долар буда, пас аз 10 дақиқа омода мешудааст.

БУҲРОН, ПУЛИ МУҲОҶИРОН ВА ИҚТИСОДИ ТОҶИКИСТОН

0

Афзоиши бесобиқаи содироти сангу металҳои гаронбаҳо, камбуди шадиди асъор дар бонкҳо, коҳиши воридот, иҷро нашудани нақшаи ҷамъоварии буҷа бо вуҷуди афзоиши ҷалби қарзу грант ба он ва дигар нишондиҳандаҳое, ки дар ин авохир расонаӣ мешавад, дарак аз воридшавии Тоҷикистон ба як бӯҳрони шадид медиҳанд.

Ҳоло ҳеҷ касе ба ин ки бӯҳрон дар кишвар ҷараён дорад шаке надорад, аммо мо дар кадом марҳалаи ин бӯҳронем ва он кай идома хоҳад кард?

Қаблан таъкид карда будем, ки Тоҷикистон аз коруно бештар аз ҷанги шаҳрвандӣ (дар ҳисоби маблағ) зарар хоҳад дид ва ваъда ҳам бар ин буд, ки рӯзе онро бо тафсири бештар шарҳ диҳем. Ҳарчанд бинобар набудани фурсат ин кор ба тӯл кашид, аммо чун дар ин муддат ҳаводиси зиёде ба вуқӯъ пайвастанд, бад нест дубора ба ин масъала баргардем.

Яке аз ҷолибтарин, аз назари банда, маълумотҳои дар ин муддат нашршуда ин буд, ки ҳаҷми коҳиши иқтисоди ҷаҳон аз пешбинии иқтисодшиносони сатҳи авали ҷаҳонӣ хеле бештар буд ва ин назария ҳам ба вуҷуд омад, ки бозгашт ба рушди дубора метавонад бамаротиб тӯлонитар аз он чи пешбинӣ шуда буд бошад. Тоҷикистон ҳам аз он истисно нест ва пешбинии зарари бештар аз ҷанги шаҳрвандиро метавон бо итминон ба самти боло пеш бурд. Аммо чун мафҳуми “бештар” абстрактист, ба он даст намезанем.

Чанд рӯз қабл Эмомалӣ Раҳмон эълон кард, ки иқтисоди Тоҷикистон имсол аз таъсири вируси коруно ҳудуди 2 милиард доллар зарар хоҳад дид. Агар инро асос қарор диҳем, пас Тоҷикистон ба ончи пешбинӣ карда будем, яъне зарари бештар аз ҷанги шаҳрвандӣ намерасад. Чун он зарар ҳудуди $7 млрд гуфта мешавад ($10 млрд.е, ки ҳоло мегӯянд як рақами сиёсишуда аст) ва агар Тоҷикистон дар соли бӯҳрони шадид 2 млрд зарар дид дар ду се соли оянда, ки таъсири бӯҳрон идома хоҳад кард, ба ҳеҷ ваҷҳ ба 7 млрд нахоҳад расид.
Вале бояд дид раисҷумҳур ин рақамро аз куҷо гирифтааст ва чаро маҳз 2 млрд.

Раисҷумҳур наметавонад арқомро аз иқтисоди ғарирасмӣ ва ё соягии кишвар гирад, чун мақомаш ба он иҷоза намедиҳад. Бинобар ин маҷбур аст онро аз ончи расмӣ аст ҳисоб кунанду хулосагирӣ намоянд. Барои мисол интиқоли пули муҳоҷирон, ки аз гардонандаи аслии иқтисоди кишвар аст, тибқи иттилоъоти расмӣ 20% камтар шудааст ва ниҳоде, ки зарари 2 миллиардиро ҳисоб кардааст маҷбур аст ба ҳамин рақам такя кунад. Ба ин ҳисоб 20%-е, ки гуфта мешавад ҳудуди 500-600 миллион доллар солона аст. Вале ин рақам воқеъӣ нест ва ба маротиб бештар аз он аст. Вақте ним ё бештар аз ними муҳоҷирони корӣ дар ватан дармондаанд ва ними дигар чанд моҳ дар карантин нишаста буданд, чӣ гуна мешудаст, ки интиқоли маблағ ҳамагӣ 20% кам шавад?

Дар ҳамин ҳол чаро сандаҳои расмӣ, чӣ ҷониби Русия ва чӣ Тоҷикистон чунин мегӯянд?

Посухи ин суол бармегардад ба ҳамон оморҳои расмӣ ва ғайрирасмӣ. Ҳамон 2,5 миллиарде, ки солона интиқол меёбад ва ё 3,5-4 миллиарде, ки солҳои 2013-2014 мунтақил шуда буд, танҳо маблағҳое ҳастанд, ки тавассути бонкҳо фиристода шудаанд. Мабалағҳое, ки бо роҳҳои дигар ба Тоҷикистон мераванд ҳеҷ гоҳ ҳисоб нашудааст ва имкони оморгириаш ҳам вуҷуд надорад. То ҳол ҳеҷ ниҳоде ё маркази таҳлилие ба худ заҳмат надодааст ҳаҷми маблағҳои интиқолёбанда бо роҳҳои ғайрирасмӣ ба Тоҷикистонро ҳисоб кунад.
Банда чанд сол ба интиқоли муҳоҷирон ва пулҳои онҳо сарукор доштаам ва бархе рақамҳоро назди худ дорам.

Тибқи ҳисобҳое, ки он солҳо доштам (аз соли 2001 то 2014) интиқоли ғайрирасмии маблағ ба Тоҷикистон аз интиқоли расмӣ тавассути бонк 1,5 – 2 баробар бештар аст! Яъне агар тавассути бонк 2,5 млд мунтақил шуд, метавон бо боварӣ гуфт, ки бо роҳҳои дигари ғарирасмӣ 3,5 то 5 миллиард доллар ба кишвар ворид шудааст. Яъне дар умум аз 6 то 7,5 миллиард! Ҳаҷми интиқолҳо байни ин солҳо ба нафъи бонкҳо тағйир карданд, вале ҳатто дар камтарин ҳолат ҳам он аз 1,5 баробар камтар набудааст. Аслан то соли 2005-2006 ин фарқ хеле бузург буд ва тавассути бонкҳо бахши бисёр ками пулҳо интиқол меёфтанд, аммо чун омор аз он замон бисёр кам аст ва ба мавзӯъи мо дахли чандоне надорад, аз он сарфи назар мекунем.

Чанд роҳи интиқоли маблағ бо роҳҳои ғайрирасмӣ вуҷуд дорад. Яке аз онҳо ин аст, ки муҳоҷирон пулҳои коркардаашонро бо худ мебаранд. То солҳои 2011-2012 ҳудуди 25-30 дарсадро муҳоҷирон тавассути бонкҳо фиристода, боқимондаро ё бо худ мебурданд (асосан) ё бо роҳи дигар интиқол медоданд. Баъдан бинобар камтар шудани комиссияи бонкҳо вазъ каме тағйир кард ва он то 35-40 дарсад боло рафт. Омори баъди 2015-ро мутаассифона пайгирӣ накардаам, аммо фикр намекунам, ки вазъ бештар тағйир карда бошад. Баръакс, ба ин назар бештар мутамоилам, ки бинобар бо сомонӣ пардохт шудани маблағҳои ирсолмешуда, муҳоҷирон тарҷеҳ медиҳанд асъорро бо худ баранд.

Роҳи дигари интиқол, ки аз он асосан тоҷирону соҳибкорон, бахусус воридкунандагони маҳсулот аз Тоҷикистон ба Русия ва кишварҳои дигар истифода мекунанд, “перекидка” аст. Яъне шумо маблағро дар Русия ба нафаре медиҳед ва онро дар Тоҷикистон мегиред. Бо ин роҳ маблағҳои бисёр бузурге интиқол мешаванд, ки шояд 30-40 дарсади воридот ба Тоҷикистон бо ҳамин пулҳо иҷро шаванд.

Бинобар қатъ шудани рафтуомад бо сабаби карантинҳо, муҳоҷирон ҳам дигар имкони бурдани пулро надоранд ва ҳоло аксари пулҳои ба Тоҷикистон интиқолёбанда тавассути бонкҳо мераванд. Қаблан агар он 30-40% буд, ҳоло ба 70-80% расидааст (20-30% тавассути “перекидка”). Бо ҳисоби дигар, агар қаблан бо роҳҳои расмӣ ва ғайрирасмӣ дар умум 6-7,5 миллиард доллар ба Тоҷикистон ворид мешуданд, имсол он ҳамагӣ 2-2,5 миллиардро ташкил хоҳад дод. Яъне бо дарназардошти “перекидка”, ки ҳоло ҳам идома дорад, интиқоли маблағ 50-60 дарсад камтар шуда, ба Тоҷикистон 3,5-4,5 млрд камтар маблағ ворид мешавад!

Ин аст, ки бӯҳронро на таҳо буҷаи кишвар, балки фард-фарди шаҳрвандон дар пӯсти худ эҳсос мекунанд. Бо ин ҳисоб Тоҷикистон танҳо дар ду сол ва танҳо аз ҳисоби камшавии пули муҳоҷирон зарари бештар аз ҷанги шаҳрвандиро мутаҳаммил мешавад. Дар ҳоле, ки ин пулҳо бо гардишашон дар иқтисод ба ҳамон миқдор маҷмӯъаи маҳсулоти дохилиро боло мебурданд ва агар зарари ин самт ҳам ҳисоб шавад, хоҳем дид, ки суръати рукуд бамаротиб сареътар аст.

Мақомот даъвоо доранд, ки маблағи муҳоҷирон 31%-и иқтисоди кишварро мечархонад. Аз соли 2014 то 2019 интиқоли ин маблағҳо 30% кам шудааст. Агар ба даъвои мақомот бовар кунем, ин миқдор кам шудани интиқоли маблағи муҳоҷирон ҳамагӣ 10% ё камтар аз он иқтисодро заъиф мекунад. Аммо дар ин муддат бинобар афзоиши содироти барқ, семент, сангу металлҳои гаронбаҳо ва ғайра, бояд ин камбуд пӯшида мешуд ва иқтисоди кишвар ҳади ақал заъиф намешуд. Аммо мо шоҳидем, ки иқтисод ва сатҳи зиндагии мардум рӯ ба коҳиш аст.

Посухи ин масъала ҳам ин аст, ки мақомот танҳо интиқоли расмиро ба назар гирифта, онро 31% баровард кардаанд. Аммо агар интиқоли ғайрирасмӣ ба назар гирифта шавад, саҳми пули муҳоҷирон дар иқтисоди кишвар камтар аз 60% нест. Ва 30 дарсад камшавии интиқоли пул маънии $1 млрд ворид нашудан ба кишварро надошта, маънии $2-2,5 млрд-ро дорад ва он иқтисоди кишварро на 10%, балки 20-25% заъифтар мекунад.

Интиқоли ғайрирасмии пули муҳоҷирон дар якҷоягӣ бо иқтисоди соягии кишвар, ки ҳаҷми он ҳам дар умуми иқтисод 60-70 дарсад тахмин зада мешавад, боис шудаанд Маҷмӯъаи маҳсулоти дохилӣ низ аз будаш бамаротиб камтар ҳисоб шавад. Ба ин масъала поёнтар бармегардем. Ҳоло биёед бубинем, ки буҳрон дар кишвар чӣ қадари дигар идома хоҳад кард.
(Идома дорад)

Аз саҳифаи фейсбукии Абдуманнон Шералиев

Аз Идораи сомона: Матолибе, ки дар гӯшаи “Блоги Шумо” ба нашр мерасанд, назари шахсӣ ва ё таҳлили муаллифон буда, баёнгари мавқеи “Аздо тв” нестанд.

Пеши роҳи фасод дар Вазорати маориф ва илм гирифта мешавад?

0

Рӯзи якуми октябр вакилони Маҷлиси намояндагон қарори Ҳукумати Ҷумҳури Тоҷикистонро дар бораи таъйини мудирони маорифи ноҳияҳо аз ҷониби Вазорати маориф ва илм, бо вуҷуди ҷой доштани баъзе камбудиҳо қабул намуданд.

То ин вақт мудирони маорифро дар Тоҷикистон раисони шаҳру ноҳияҳои таъйин ва барканор мекарданд, ки акнун ин салоҳият аз онҳо гирифта шуд.

Мухолифони қарор мегӯянд,  ки “ин иқдом метавонад боис ба бештар шудани омилҳои коррупсионӣ гардад”, вале ҷонибдорон ин қарорро “назорат ва беҳтар кардани сифати таълим дар Тоҷикистон” номиданд.

Муҳаммаддовуд Саломиён, муовини аввали вазири маориф ва илми Тоҷикистон, дар порлумон гуфтааст, дар ин муддат “фаъолияти мудирони маориф аз назорат дур монда, боис ба таъйин гардидани шахсони тасодуфию бесалоҳият ва кам гардидани эътибори омӯзгорон дар ҷомеа шудааст.”

Ба гуфтаи Саломиён “дар 26 шаҳру ноҳия, дар маҷмуъ, 28,2 дарсади сардорони сарраёсати маориф, раёсати маориф, мудирони шуъбаҳои маориф шахсоне таъин гардидаанд, ки фаъолияти пешинаашон умуман ба ин соҳа (маориф) рабт надорад”.

Ба назари Саидҷафъар Усмонзода, вакили Маҷлиси намояндагон ва раиси Ҳизби демократ, додани ин салоҳият ба ихтиёри Вазорати маориф “кори дуруст нест”. Ӯ мегӯяд: “чунин иқдом, баръакс, метавонад боис ба сар задани омилҳои коррупсионӣ гардад.”

Пас аз баҳсу баррасиҳо лоиҳаи қонун “Дар бораи мақомоти маҳаллии ҳокимияти давлатӣ” бо ҷонибдории аксар вакилон қабул гардид.

Гузориши СММ: аҳолии Тоҷикистонро бекории дарозмуддат таҳдид мекунад

0

Барномаи рушди СММ (БРСММ) дар як гузоиши худ, натиҷаҳои таъсири иҷтимоиву иқтисодии пандемияро ба вазъи иҷтимоиву иқтисодӣ дар Тоҷикистон нашр кардааст. Дар ин бора сомонаи БРСММ дар Тоҷикистон ин иттилоъ медиҳад.

Гуфта мешавад, гузориш дар ҳамкорӣ бо Ҳукумати Тоҷикистон ва дигар шарикон оид ба рушд гузаронида шудааст. Дар гузориш гуфта шудааст, ки ба иллати афзоиши таъсири манфии COVID-19 ба иқтисоди ҷаҳон, нобаробарии иҷтимоиву иқтисодӣ дар Тоҷикистон боло рафта, занону ҷавононро хатари бекории дарозмуддат дар пеш интизор аст.

Пратибҳа Меҳта, намояндаи БРСММ дар Тоҷикистон гуфтааст:

“Барои кумак ба кишвар дар посухи беҳбудии ҳадафманд мубтано бар далоил, дарки таъсири фаврӣ, миёнмуддат, ва тӯлонимуддати COVID-19 дар тамоми манотиқи кишвар бар зиндагиву маишати мардуми Тоҷикистон ва ҳамчунин дар касбу кор ва бахши ғайрирасмӣ бисёр муҳим аст”.

“Asia-Plus” дар робита ба ин хабар менависад, ки натиҷагириҳо ва тавсияҳои асосӣ дар гузориши “Таъсири COVID-19 ба зиндагӣ, маишат ва ширкатҳои хурд, мутавассит дар Тоҷикистон” бар асоси таҳқиқоте, ки болои 1000 хонавода ва 700 ширкати хурду миёна гирифта шуда, ки он дар мавриди чолишҳои ношӣ аз пандемияи COVID-19 гузаронида шудааст.

Дар гузориш сабаби мушкилоти иҷтимоию маишии мардум дар коҳиши интиқоли пули муҳоҷирон аз Русия, надоштани пасандоз, аз даст додани манбаи аслии даромад, вуҷуди қарзи аъзоёни хонавода ва гирифторӣ ба бемории сироятӣ ва ғайра гуфта шудааст.

Аз руйи далелҳои ба даст омада муайян карда шудааст, ки зиёда аз 63% ширкатҳои хурду миёна дар ҳоли ҳозир таҳти таъсири манфии пандемия қарор доштаанд. Аҳолӣ дар манотиқи рустоӣ ба ҳади ақалли дастрасӣ ба хадамоти мушовараи касбу кор ва бозор мувоҷеҳанд.

85 % пурсидашавандагон аз коҳиши фурӯши маҳсулот ва хадамот хабар доданд. Дар ҳоле, ки 25% бар асари пандемия маҷбур ба таътили муваққат шудаанд.

Дар робита ба ин гузориш доктор Пратибҳа Меҳта мегӯяд:

“Ин гузориш талоше аст, барои оғози баҳси густурдатаре дар мавриди тавсеаи фарогир, одилона ва пойдор дар заминаи таъсири пандемия ва пас аз COVID-19 ва ҳам саҳмгузорӣ дар барномаҳову тасмимҳои нав бар асоси далоили мавҷуд”.

▶️ Барномаи хaбарии ИМРУЗ – 02.10.2020 |AZDА TV| برنامه خبری امروز اخبار تاجیکستان

0

Як ширкати ҳавонавардии нав хатсайрҳояшро байни Душанбе ва шаҳрҳои Русия барқарор карданист.

“Oблава” оғоз шуд. Рабудани як ҷавон дар шаҳри Ҳисор аз ҷониби Комиссарияти ҳарбии ин шаҳр.

Анҷумани ҳуқуқи инсон дар Осиёи Миёна: Австрия дар истирдоди Ҳизбуллоҳ Шовализода ба Тоҷикистон ба хато роҳ додааст.

Шартномаҳои банкнотӣ байни бонкҳои Тоҷикистону Узбекистон ба имзо расид

0

Байни Бонки давлатии амонатгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон “Амонатбонк” ва Бонки миллии фаъолияти иқтисоди хориҷии Ҷумҳурии Узбекистон Шартнома оид ба шартҳои умумии гузаронидани амалиёти банкнотӣ ба имзо расонида шудаст, ки ҳадафаш ба роҳ мондани амалиёти банкнотӣ миёни бонкҳо мебошад.

Санади мазкурро раиси Бонки давлатии амонатгузории Ҷумҳурии Тоҷикистон Сироҷиддин Икромӣ ва  раиси Бонки миллии фаъолияти иқтисоди хориҷии Ҷумҳурии Узбекистон Алишер Мирсоатов, дар шаҳри Душанбе   имзо карданд.

Ба навишти хабаргузории “Ховар” дар ҷараёни вохӯрӣ Сироҷиддин Икромӣ ва Алишер Мирсоатов масъалаҳои марбут ба таҳкими ҳамкории байнибонкии ду кишвар, афзоиш додани гардиши савдои байни ду давлат зиёд намудани ҳаҷми қарздиҳӣ ба соҳибкороне, ки ба воридоти молу маҳсулоти мавриди ниёзи мардум машғуланд ва масъалаҳои марбут ба коҳиши эҳтимолии фоизи қарзҳои байни бонкиро матраҳ намуданд.

Гуфта мешавад, Алишер Мирсоатов дар доираи ҷаласаи 7-уми Комиссияи байниҳукуматии Тоҷикистон ва Узбекистон оид ба ҳамкории тиҷоративу иқтисодӣ , ки дар Душанбе баргузор гардид, ташриф овардааст.

Австрия дар истирдоди Ҳизбуллоҳ Шовализода ба Тоҷикистон ба хато роҳ додааст?

0

Анҷумани ҳуқуқи инсон дар Осиёи Марказӣ, як созмони қароргоҳаш дар Аврупо, гуфтааст, ки Австрия ҳангоми ихроҷи паноҳҷӯи тоҷик Ҳизбуллоҳ Шовализода ба Тоҷикистон ба хато роҳ додааст ва имкони баргардондани ӯро баррасӣ дорад. Дар ин бора Радиои Озодӣ хабар дод.

Надежда Атаева, раиси Анҷумани ҳуқуқи инсон дар Осиёи Марказӣ дар Аврупо, ба ин сомона гуфтааст:

“Вакилони мудофеъ дар Австрия маълумоти муфассалро дар бораи қазияи Ҳизбуллоҳ пешниҳод карданд. Маълум мешавад, мақомоти додгоҳии Австрия дар таҳқиқи қазияи ӯ беинсофона бархӯрд кардаанд. Инчунин, муносибати сарди мутахассисони идораи муҳоҷирати ин кишварро мушоҳида намудем.”

Ҳизбуллоҳ 29 сол дошта ӯро мақомоти Тоҷикистон ба узвият дар Ҳизби наҳзати исломӣ Тоҷикистон, хиёнат ба давлат ва ғайра муттаҳам намуда, ба мӯҳлати 20 сол равонаи зиндон кардаанд. Дар ҳоле, ки масъулони ҲНИТ мегӯянд Шовализода ҳеҷ гоҳ узви ин ҳизб набудааст.

Дар хусуси узви ҲНИТ набудани Шовализода, Надежда Атаева мегӯяд, ки

“таҳқиқоти ҳамаҷонибаи Анҷумани ҳуқуқи башар дар Аврупо нишон медиҳад, ки Ҳизбуллоҳ Шовализода узви ин ҳизб набудааст ва додгоҳи Австрия таҳти таъсири хабари мақомоти Тоҷикистон ва Интерпол қарор гирифтааст.”

Пештар додгоҳи федеролии Австрия, истирдоди паноҳҷӯ Ҳизбуллоҳ Шовализодаро аз Вена ба Тоҷикистон ғайриқонунӣ хонда, ҳукм содир намуд, ки ҳаққи вуруди ӯ ба ин кишвари аврупоӣ барқарор карда шавад.

Юсуф Раҳмон додситони кулли Тоҷикистон дар нишасти матбуотии рӯз 14-уми июл дар ҷавоб ба ин ҳукм гуфт, ки “қарори додгоҳи Австрия дар Тоҷикистон амал намекунад” ва қайд намуд, ки нисбати “Шовализода бар асоси далелҳои ҷамъоваришуда парвандаи ҷиноятӣ ва дар асоси кирдорҳои ғайриқонунии худ дар дохили Тоҷикистон ба ҷавобгарӣ кашида шуд”.  

Шовализода пештар аз кишвари Утриш дархости паноҳандагӣ кард, вале дархосташ рад шуд ва ӯро рӯзи 5 март баъди ду моҳи нигоҳ доштан дар боздоштгоҳи Вена ба мақомоти Тоҷикистон таслим карданд. Фаъолони тоҷик дар шаҳри Вена барои насупурдани Шовализода ба Душанбе эътироз карданд, вале мақомоти Австрия ӯро рӯзи 4 март ба Истамбул ва аз онҷо ба Душанбе фиристод.

Фаъолон мегуфтанд, дар сурати бозпас фиристодани ӯ ба Душанбе ӯро шиканҷаву зиндон интизор аст. Мақомоти Тоҷикистон даъво доштанд, ки дар бораи гунаҳкор будани Ҳизбулло Шовализода ба мақомоти Австрия далелҳо пешниҳод кардаанд. Ба гуфтаи онҳо, номбурда чаҳорумин нафар аст, ки бо дархости онҳо ба Тоҷикистон истирдод шудааст.

“Облава” оғоз шуд. Рабудани як ҷавон дар шаҳри Ҳисор аз ҷониби Комиссарияти ҳарбии ин шаҳр

0

Як сокини шаҳри Ҳисор бо ирсоли навор ба идораи “Аздо тв” хабар дод, ки дар шаҳри Ҳисор аз ҳоло маъракаи зуран ҷалб намудани ҷавонон ба хидмати ҳарбӣ ё худ “облава” оғоз шудааст.

Ин сокин мегӯяд, имрӯз 02. 10. 2020 дар маркази шаҳри Ҳисор назди бинои “Хуросон”, ки дар қабати шоҳроҳи Душанде – Турсунзода ҷойгир аст, як нуқтаи таъмири мошинҳо фаъолият мекунад, ки дар он таъмиргоҳ як ҷавон бо номи Алиҷон соли таваллудаш 2000 оиладор, ҳамчун устои мошинҳо кор мекардааст, имрӯз кормандони Комиссариати ҳарбии шаҳри Ҳисор омада ин ҷавонро зуран бо худ бурдаанд. Шоҳидон мегӯянд, ин ҷавон бо вуҷуди он ки асноди лозимаро барои хидмат накардан дар сафи қувваҳои мусаллаҳ доштааст, ба он нигоҳ накарда зуран ба мошин савор карда бурданд.

Масъалаи ҷалби ҷавонон ба сафи қувваҳои мусаллаҳ ба шакли иҷборӣ яке аз мушкилоти умдаи Тоҷикистон ба ҳисоб меравад. Ин раванд баъд аз оғози ҷангҳои дохилӣ солҳои 92 асри гузашта оғоз ёфт. То ҳол борҳо ин мавзӯъ дар доираҳои гуногун, ҳатто дар ҳузури худи раисҷумҳур баҳсу баррасӣ шудааст, аммо то ҳол ҳал ношуда боқӣ мондааст.

Ин дар ҳолест, ки дар мавсимҳои гузашта расонаҳои Тоҷикистон аз қонуншикании кормандони Комиссариатҳои ҳарбӣ зимни ҷалби наваскарон гузориш дода буданд. Дар яке аз гузоришҳо гуфта мешуд, дар шаҳри Исфара волидон шикоят кардаанд, ки Мақомот болояшон фишор овардаанд, то фарзандонашонро аз муҳоҷирати меҳнатӣ баргардонанду ба хидмати ҳарбӣ равон кунанд.

Агар намеоянд, бояд пул пардохт кунанд. Ба ҳамин монанд аз чанд шаҳру ноҳияҳои вилояти Хатлон низ гузоришҳо нашр шуда буд. Аммо Мақомот ҳамеша рад мекунанд, ки дар ин росто қонуншиканӣ накардаанд ва таъкид мекунанд, ки танҳо корҳои фаҳмондадиҳӣ барои зарурати анҷоми хидмати ҳарбӣ дар байни ҷавонон мегузаронанд.

Хабарҳои зуран тавассути “Облава” рабудани ҷавонон аз бозору кӯчаҳо ва лату кӯб шудани наваскарон аз ҷониби ҳамхидматонашон, ҳатто ба марг оварда расондани онҳо зиёд нашр мешавад. Ба гуфтаи коршиносон ин ва дигар омилҳо сабаб шудааст, ки мардум намехоҳанд фарзандонашонро ба хидмати ҳарбӣ фиристанд.

Ин дар ҳолест, ки дар Тоҷикистон ба хидмати ҳарбӣ танҳо фарзандони ба қавле мардуми “сатҳҳои поёнӣ” ё мардуми оддӣ мераванд. То ҳол боре нашудааст, ки фарзанди як маснабдор ба хидмати ҳарбӣ рафта бошад.

Як ширкати ҳавонавардии нав хатсайрҳояшро байни Душанбе ва шаҳрҳои Русия барқарор карданист

0
Сурат: aviav.ru

Дар назар аст, як ширкати ҳавопаймоии нав аз Тоҷикистон ба шаҳрҳои Русия парвҳзоро анҷом диҳад. Ин ширкат “Флай Юнион” ном дошта аз Бохтар ба дигар шаҳру минтақаҳои Русия парвоз анҷом медиҳад.

Радиои Озодӣ аз қавли Елена Михеева, сухангӯи “Росавиатсия”, идораи масъули танзими нақлиёти ҳавоӣ дар Русия, навиштааст:  

“Ин кор мувофиқи шартномаи дуҷониба сурат мегирад, қарор аст, парвозҳо дар масири Бохтар-Маскав, Бохтар- Санкт-Петербург ва Бохтар-Екатеринбург анҷом шаванд”.

Михеева гуфтааст:

“Ин ширкати Тоҷикистон аст ва вақте, ки парвозҳои мунтазам миёни ду кишвар аз сар гирифта шаванд, ин ширкат ҳам ба мусофиркашонӣ дар ин масирҳо корро оғоз мекунад”.

Ба гуфтаи Михеева то ба имрӯз маълум нест, ки парвозҳои мунтазам миёни Тоҷикистону Русия кай барқарор мешаванд.

“Росавтиатсия” як ниҳоди иҷрогар аст ва тасмими азсаргирии парвозҳои мунтазам миёни Тоҷикистону Русияро ситоди мубориза бо COVID-19 дар Русия  муқарар мекунад, гуфтааст, сухангуйи “Росавтиатсия”.

Чанде қабл Русия ба чанд кишварҳои ИДМ парвозҳои доимиро ба роҳ монд, ки номи Тоҷикистон дар рӯйхати он набуд.

Аз 20-уми марти 2020 парвозҳои мунтазам миёни Тоҷикистон ва Русия бинобар хуруҷи пандемияи короновирус баста шуданд. То ба имрӯз барои бозгардондани шаҳрвандони Тоҷикистон аз Русия даҳҳо парвози чартерӣ, аз тарафи ширкати “Сомон Эйр”, муталлиқ ба Ҳасан Асадуллозода додарарӯсӣ Эмомаплӣ Раҳмон анҷом шудааст.

Бино ба  иттилои сафорати Тоҷикистон дар Русия, бо ин парвозҳои четерӣ  45 ҳазор шаҳрванди Тоҷикистон аз Русия ба ватан баргаштаанд, вале муҳоҷирон то ҳол аз шеваи номнавис ва фиребхӯрдану дарёфти билети бозашт ба кишвар ва мушкилоти дигар шикоят мекунанд.

ВКД ё саги Раис

0

Вазорати корҳои дохилии Тоҷикистон ҳодисаи сӯиқасд ва лату кӯби Раҳматилло Зойиров, раиси ҲСДТ-танҳо ҳизби мухолифи фаъол дар ватан аз тарафи афроди номаълумро такзиб кард.

Ин ҳодиса бегоҳи 22 сентябр дар наздикии манзили зисти ҷаноби Зойиров сурат гирифта буд. Вазорати дохилӣ бо интишори як баёнияи расмӣ изҳор дошт, ки раиси ҲСДТ-ро сагаш ба ҷуйбор афтондааст. Ва, бо ҳамин дурустии ҳодисаи ҳамла аз тарафи афроди номаълум ба ин сиёсатмадори мухолифи режими ҳоким дар кишварро таҳти шубҳа қарор дод.

Ин дар ҳолест, ки худи Зойиров баъди ду рӯз амали сӯиқасд ба ҷонашро ба мавзеъгириҳои ахири сиёсиаш дар робита ба интихоботи раёсати ҷумҳурӣ ва таҳрим эълон кардани он аз сӯи Шӯрои сиёсии ин ҳизб ва пайгирии сафарҳои ахири президент Раҳмон ба навоҳӣ, марбут донист:

“Дуруст, ҳизби мо ин интихоботро таҳрим кард, вале таҳрим кардан низ як навъи ширкат дар интихобот аст. Вақте шахс интихоботро таҳрим мекунад, вай метавонад сафар кунад, маълумот ҷамъ орад ва нишон диҳад, ки ин интихобот ғайриқонунӣ аст. Яъне, таҳрим ба маънии хомӯш нишастан дар як ҷой нест. Таҳрим низ як навъи ширкат дар интихобот, вале бар зидди ин интихобот аст. Мо ба хотири эътироф накардани натиҷаҳои интихобот дар он ба ин тарз ширкат мекунем.”

Раҳматилло Зойиров дар сӯҳбатҳояш бо хабарнигорон изҳор дошт, ки барои таҳқиқи ин сӯиқасд ба ниҳодҳои ҳифзи ҳуқуқ муроҷиат намекунад. Зеро ба гуфтаи ӯ ин як кори бидуни натиҷа ва ҳадар додани вақт аст. Чунки мегӯяд, дар се соли пеш ҳам айни ҳамин ҳодиса ба вуқӯъ пайваста буд ва он вақт ҳадди ақал ду нафар аз ҳамлагарон шиносоӣ шуданд, аммо мақомот то ба имрӯз коре ба иҷро нарасониданд ва тафтишотро бенатиҷа гузоштаанд. Аз ин рӯ, ӯ ин бор кадом даъво ва муроҷиате накардааст:

“Ман ба мақомоти ҳифзи ҳуқуқ бовар надорам. Ба ин хотир аризае ҳам нанавиштам. Ҳамин хабари ман дар шабакаҳои иҷтимоӣ ва расонаҳо худ бояд кофӣ бошад. Се сол пеш низ ҳамла сурат гирифта буд. Он замон бархе аз ҳамлагаронро шинохта будам, вале дар муддати се сол дар таҳқиқи ин ҳодиса ҳеч пешравӣ нест. Баръакс, мақомот ҷонибдорони ҳизб ва наздиконам ва ҳамсояҳои маро зери фишор қарор медиҳанд. Ба ин хотир, ба хулосае расидам, ки набояд бо аризаи нав вақти худро беҳуда сарф кунам. Бавижа, ки ман ҳатто чеҳраи ҳамлагаронро надидаам, танҳо медонам, ки ду нафар буданд ва яке зарба заду дувумӣ тела дод. Чеҳраҳояшонро надидам ва ҳатто намедонам чанд сола буданд.”

Бад-ин ҷиҳат баёнияи Вазорати корҳои дохилии кишвар дар робита ба ҳодисаи мазкур мақоли мардумии “девори намкаш”-ро ба ёди кас меоварад. Бубинед, агар Вазорати корҳои дохила девори намкаш набуд ва дахлу алоқае ба ин ҳодиса надошт, чаро баёнияи расмӣ содир кард?! Ин ҳам дар ҳоле аст, ки Зойиров бо сароҳат мегӯяд, ба мақомоти ҳифзи ҳуқуқ руҷӯъ накардааст. Мову шумо хуб медонем, ки Вазорати корҳои дохилаи Тоҷикистон дар чунин мавридҳо гӯшашро ба карӣ мезанад ва ҳамон баҳонаи сари забонии худ: “ба мо касе муроҷиат накардааст”, “шикояте ворид нашудааст”-ро пешкаш мекунад. Бахусус, агар чунин иттифоқот ба шахсиятҳое назири Зоиров, ки мухолиф ва мунтақиди режими ҳоким дар кишвар мебошанд, пеш ояд, тамоман сукут меварзанд, ингор чизе нашуда бошад.

Аммо ин бор чаро фук халонд? Гузашта аз ин баёнияи расмӣ содир карда ҳамсари Зойиров ва як ҳамсояи номаълуму ношиноси ӯро вориди қазия ва шоҳиди ҳодиса мекунад? То инки мардум бовар кунад, Зойировро сагаш озор ва осеб расонидаасту ончи ки ӯ ҳамла мегӯяд, дурӯғ аст.

Баёнияи Вазорати корҳои дохилии Тоҷикистон намунаи дигар ҳамон тавзеҳи бешармона ва таҳқиромези Вазорати адлияи кишвар дар мавриди аз нони заҳролуд ба ҳалокат расидани зиндониён дар дохили автозак ба ҳангоми интиқоли онҳо дар соли гузашта аст. Ба ин маъно, ки мо -ҳукумати Тоҷикистон- ин зиндониҳоро худамон куштем, аммо шуморо мегӯем, ки онҳо аз нон заҳролуд шуданд. Яъне, мо зӯр ҳастем. Мекушематон ва ҷавобатонро ҳам медиҳем. Аз дасти шумо чӣ меояд?

Дурусту дақиқ баёнияи Вазорати корҳои дохилии Тоҷикистон ҳам ҳамин мазмун, ҳамин маъно ва ҳамин паёмро дорад: “Ин худи мо, ин нақшаи мо, ин кори дасти мо аст ки Зоировро латту кӯб кардем. Чунки ӯ барои роҳати зиндагии мо ва ё зиндагии бароҳати мо мушкил эҷод карда истодааст”. Вагарна Вазорати дохилӣ ҳадди ақал як ҳафта ва ё даҳ рӯз мебоист таҳқиқ мекард, Зойировро мебурду бозҷӯӣ менамуд, маҳалли ҳодисаро медид, хулоса корҳои ба истилоҳ “фаврӣ-ҷустуҷӯӣ” анҷом медод, дурбинҳои мадорбастаи атрофро медид, роҳгузарҳоро мепурсид. Вале дафъатан баёния содир кардаву саги Зойировро гунаҳгор эълон кардану ӯро дурӯғгӯ баровардан чи маъно дорад?

Хуб, бигирем гуфту шумо, Зойировро саг кашола кард. Зойиров даст рӯи даст мешинад? (Аслан саги соқ, саги дастомӯз, ки содиқтарин ҳайвони аҳлӣ аст ба ҳеҷ ваҷҳ ба соҳибаш газанд намерасонад) Агар саг нофармонӣ карда занҷир ва ё ресмонашро кашола гирифт, чаро Зойиров то инки ба ҷуйбор афтад онро раҳо накард? Магар фаҳму фаросати як инсон ин қадар кам аст ки думодуми саг мераваду ба ҷӯйбор меафтад? Ҳамон занҷир ва ресмонро халос мекунаду ҷонашро раҳо кард, Магар ҳамин тавр не? Вале агар саг “қаҳраш” баромадаву хашмгин шудааст, пас чаро изи дандон ва ё нақши хароши чанголҳои он дар бадани Зойиров нест? Либосҳои аз изи дандони саг даридаи Зойировро Вазорати дохила муоина кардааст? Чаро сару рӯй ва ё дасту пойи Зоировро гоз нагирифтааст, хуншор накардааст? Ва ё саг тела доду ҳамла карду ба ҷубор афканд? Чаро он ҳамсояи беинсоф, ки шоҳиди ВКД аст омада Зойировро кӯмак накард? Аммо рафту ба ВКД “кӯмак” кард ва “алиби” сохт ва дар навор қироат кард? Кӣ ба ин “баёния”-и Вазорати умури дохилӣ-ҳимоятгари ҳуқуқу тартиботи шаҳрвандон ва ҷомеа бовар мекунад? Худи Вазорат ба ин баёнияаш бовар мекарда бошад? Қатъан ва абадан бовар намекунад. Дар асл мақсади нашри баёния ҳам ин аст ки бигӯянд, бале, Зойировро мо худамон задем! Ин аст паёми таҳтонӣ ва зимнии ин баёния, ки на танҳо ба Зойиров дахл дорад.

Зойиров як шахсияти матраҳ ва муътабари ҷомеа ва як мутахассиси умури ҳуқуқ, ки ба ҳайси вакили дифоъ дар садҳо мурофиаҳои додгоҳӣ ширкат варзида ва бо тамоми ҷузъиёти кори “оперативникҳо”-ву “следствия” ошност, чи тавр метавонад ба ҳақи худ тӯҳмат ва “кори саг”-ро бори дӯши одамон кунад? Ва, ҷолиб ин ҷост, ки ин саг бо забони одамӣ Зойировро таҳдид кардаст: “ба Ӯзбакистонат рав”. Агар Зойировро фиристоданиед ба Узбакистон бо боқии узбакҳои Тоҷикистон чи кор карданиед? Ин луқмаро ба даҳани ҳамлаварон бо чи мақсаду нақшае гузоштаед? Агар Зойиров Узбакистон рафт, чи хоҳад гуфт? Манро узбак гуфта аз Тоҷикистон пеш карданд? Як раҳ ба оина нигоҳ кунед, ки шумо ба узбакҳо “ухша” мекунед ё Зойиров? Ба қошу қавора, чашму бинӣ ва ба лабу даҳанатон хуб “синча” кунед. Ҳоло, ки дидед, пай бурдед, кӣ узбактар аст? Шумо ё Зойиров ва кӣ бояд ба Узбакистонаш биравад?

Ин “афроди номаълум”, ки сиёсатмадорони дигарандеш ва хабарнигорони озодро таййи солҳои ахир мавриди азияту шиканҷаи ҷисмонӣ қарор медиҳанд, кианд? Анҷоми ин гуна аъмоли хилофи қавонин ва худсарона ва бидуни муҷозотро дар Тоҷикистон чиҳо ва чаро роҳандозӣ мекунанд? Пушти ин лату кӯб ва азияту озори ҷисмонии рӯшанфикрон ва мухолифон кӣ меистад ва мисоли ин саволҳое дигар, ки чаро то кунун ҳеҷ яке аз ин маворид ошкоро намешавад ва омилин чаро барои ин аъмоли ғайриқонунӣ посух намедиҳанд? Аксарияти мардуми кишварро бар ин хулоса овардааст, ки ба ҷуз аз худи мақомот кӣ метавонад бошад? Ҳадаф ҳам мегӯянд маълум: эҷоди тарсу ваҳшат дар қалбу равони мардум ва идомаи ҳифзи ҳузур дар қудрат. Бо задани Зойиров ва афроди муътабари мухолиф ва мунтақиди ҳукумат, қасд доранд ҷомеа ва шаҳрвандони кишварро ихтор диҳанд, ки ҳамроҳ шудан бо онҳо ва тарафдорӣ аз онҳо чунин паёмад дорад. Осебпазир ва бепуштупаноҳ ва заифу нотавон нишон додани онҳо ҳам ба ин маъно аст, ки  агар бо онҳо рафтед, ҳолатон чунин мешавад.

Бо чунин корҳо пушти нерӯҳо ва шахсиятҳои дигарандеш ва озодфикрро холӣ кардан мехоҳанд. Вале магар ин кори як давлат ва кори як ҳукумат аст? Магар идораи мулк ва раҳбари бо халқ бо чунин шева аст? Чӣ фарҳанге ва чӣ сиёсате ва чӣ давлату давлатдориеро ба намоиш мегузоранд? ВКД: “Раҳматилло Зойировро сагаш ба ҷӯй афтонд”. Магар мешавад? Зойиров чаро, агарки саг буд, чунин сӯҳбат мекунад? Аз ин чи манфиат мебинад? Ӯ, ки дар користони интихобот ҳузур надорад. Як сиёсатмадоре аст, ки камтарин таъсире ба равандро надорад, чаро бояд дурӯғ гӯяд? То ҳамин имрӯз ӯ кай дурӯғ гуфт?

Вазорати дохила чаро ба ин қазия ворид шуд? Барои он ба қазия ворид шуд, ки бигӯяд муаллиф ман ҳастам ва на танҳо аз дасти Ятимов чунин корҳо бармеояд. Бехабар аз онки кори рэкет, ки шӯрапушт, кори боевикҳои Фронти халқиро дорад идома медиҳад, аммо бо истифода аз абзори корманди ниҳоди давлатӣ ва ҳамин тавр обрӯ ва ҳайсияти як ниҳоди асосии давлатро ба хоки сияҳ менишонад. Мегӯяд, ки шӯрапуштҳо, муштамзӯрҳо, гушнапурзӯрҳо доранд ҳокимият мекунанд.

Аз сӯи дигар бо интишори ин баёния болои як ҷинояти мудҳиш сарпӯш гузошта масъулиятро аз дӯшаш холӣ кард. Масъулияти ҷустуҷӯ, таҳқиқу ошкорсозии ин қазияро. Ва ҳамин тавр “афроди номаълум”-ро пӯшонд. Ва ин корро қаблан ҳам карда буданд, аз ҷумла се соли пеш бо худи Зойиров ва ҳамин тавр бо афроди матраҳи ҷомеа Раҷаби Мирзо, Ҳикматулло Сайфуллозода, Муҳаммадалии Ҳайит, Далери Шариф, Абдуллоҳи Ғурбатӣ. То кунун ҳеҷ яке аз ин ҳамлаҳои ноҷавонмардона ошкор нашуд ва пурсиш ҳам ин аст, ки вазорати дохила (Ҳукумат) натавонист ва ё нахост? Агар натавонист чаро натавонист ва агар нахост ҳам чаро нахост? Ин дигар рӯшан аст, ки мехоҳанд охирин садоҳои эътирозӣ, охирин шахсиятҳои мухолиф дар ватанро сокит ва суқут диҳанд.